کد مطلب:30602 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

نیکی و خوش رفتاری با عیال در خانواده











در ذیل 15 مورد از توصیه های حضرتش آورده شده است:

1- «خیركم خیركم: لاهله، و انا خیركم لاهلی» بهترین شما كسی است كه با خانواده خود خوش رفتاری كند و این روش ملاك كار من در خانواده است. (روایت از ابن ماجه و حاكم از ابن عباس).

2- «اكمل المؤمنین ایمانا: احسنهم خلقا و خیاركم خیاركم لنسائهم» (روایت از التمذی و ابن حیان) كاملترین مؤمنین كسی است كه بهترین اخلاق را داشته و بهترین شما مردم كسی است كه با عیالش خوش رفتاری می كند.

3- «ما اكرم النساء الاكریم و ما اهان النساء الالئیم» (راویت از الحاكم و شیخ رشید رضا از ابن عباس در فداءالجنس).

فقط كسانی كه صاحب كرمند زنان را محترم می شمرند و تنها كسانی كه پست و لئیم اند به زنان (بخصوص عیالشان) اهانت می كنند.

4- «ارحم الناس بالنساء و صبیان» رسول اكرم (ص) از همه مردم نسبت به زنان و كودكان محبت بیشتری داشت. (روایت حمزه فتح اله از انس بن مالك در كتاب حقوق النساء فی الاسلام).

5- «ان المرئة خلقت من ضلع و انك ان تردا اقامه للضلع تكسرها، فدارها، تعش بها» (روایت احمد از سمره در مسند در صحیحه المستدرك).

گوئی كه زن از اركانی بوجود آمده، وقتی می خواهی این اركان را استوار سازی، درهم شكسته، خرد می شوند. پس بهتر است با زنها مدارا كنی تا زندگی بگذرد.

6- «من فرح انثی فكانما بكی من خشیته الله و من بكی من خشیته حرم الله بدنه علی النار» (روایت حمزه فتح اله در حقوق زنان در اسلام) كسی كه زن را نرنجاند مثل آنست كه از ترس خداوند گریه كند كه در این صورت جسم و جانش آسیب نمی بیند (طعمه آتش نمی شوند).

7- «لایفرك مؤمن مؤمنه، ان كره منها خلقا رضی منها آخر» (روایت از الترغیب و الترهیب).

هیچ یك از مؤمنین، زن مؤمنی را متنفر نمی سازد اگر هم از اخلاق آنها خوشتان نیامد بالاخره سعی كنید وقتی جدا می شوید هر دو خوشحال و راضی باشید.

8- از رسول خدا سؤال شد «ما حق زوجة احدنا علیه» قال «ان تطعمها اذا طعمت و تكسوها اذا اكتسبت و لاتضرب الوجه و لا تقبح و لا تهجر الا فی البیت» (روایت از ابوداوود و ابن حیان از معاویه بن حیده در صحیحه) سؤال شد هر كدام از ما چه حقی نسبت به زنانمان رعایت كنیم؟

فرمودند: وقتی گرسنه هستند غذایشان برسانید، وقتی لباس می خواهند تهیه كنید. آنها را سرزنش و تقبیح نكنید و كناره گیری نكنید. جز اینكه در خانه خود باشید (زیرا در خارج خانه شما، احتمالا زنان از قهر شما سوءاستفاده می كنند).

9- در جای دیگر آمده است، خوب توجه كنید از هر توصیه ای برای خوشرفتاری با زنان استقبال كنید. این زنها یارانی هستند كه بین شمایند، غیر از این از آنها نخواهید مالك آنها كه نیستند مگر آنكه به فحشاء آشكار دچار شده باشند. اگر چنین بود از همبستری كناره بگیرید و به نحوی نزنید كه جایش سرخ بشود كه اگر از شما پیروی كردند دنبال راه دیگری نباشید. خوب متوجه باشید شما حق برگردن زنانتان دارید و زنان شما هم حق بر گردن شما دارند حقی كه زنان شما باید رعایت كنند این است كه از كسانیكه شما خوش ندارید استقبال نكرده و پذیرائی نكنند و اجازه ورود به خانه به كسی كه شما اكراه دارید ندهند اما حقی كه شما نسبت به زنانتان باید رعایت كنید این است كه در تغذیه و لباس و زندگی آنها خوش رفتار باشید. (روایت ابن ماجه و الترمذی از عمرو بن الاحوص الجشمی).

10- زنان رسول اكرم (ص) بایشان گفتند: «ذهب الرجال بالفضل بالجهاد فی سبیل الله، فما لنا عمل ندرك به عمل الجهاد فی سبیل الله؟»

فقال «مهنه احداكن فی بیتها تدرك عمل المجاهدین فی سبیل الله» (روایت ابوعلی و البزار از انس در مجمع).

زنان پیامبر (ص) سؤال كردند مردان اغلب با جهاد فضیلت الهی یافتند كار ما برای جهاد در راه خدا كدام است؟ حضرت فرمودند: زحمت هر یك از شما در خانه اش موجب درك صواب جهاد در راه خدا می شود.

11- «دینار انفقته فی سبیل الله، و دینار انفقته فی رقبته و دینار تصدقت به علی مسكین و دینار انفقته علی اهلك اعظمها اجرا الذی انفقته علی اهلك» (روایت مسلم).

اگر پولی را در راه خدا خرج كنید و یا برای بنده خریدن و آزاد كردنش مصرف كنید و یا صدقه به درماندگان دهید و یا اینكه برای خانواده خود خرج كنید بالاترین صواب و اجر شما وقتی است كه برای خانواده خود بدرستی خرج می كنید.

12- «اول ما یوضع فی میزان العبد نفقته علی اهله» (روایت الطیرانی از جابر در الاوسط).

اولین مسئله ای كه میزان و زمینه سنجش بندگی خدا قرار می گیرد كیفیت تأمین خرج خانواده است.

13- «قال: من صبر علی سوء خلق امراته اعطاء الله من الاجر مثلما اعطی ایوب علی بلائه و من صبرت علی سوء خلق زوجها اعطاها الله مثل آسیة امراه فرعون» (روایت از محمد از جمیل بیهم در المراه فی التاریخ و الشریعه) مردی كه با بد اخلاقی زنش بسازد خداوند به پاداشی كه حضرت ایوب با آن همه بلایا داشته می رساندش اما زنی كه با بدخلقی شوهرش بسازد خداوند صوابی كه نصیب آسیه زن فرعون كرد به وی عطا خواهد فرمود.

14- مردی به رسول اكرم (ص) گفت می خواهم مهاجرت كرده و یا به جهاد بروم تا پاداش الهی را درك كنم. قال رسول الله (ص) «فهل من والدیك احذحی؟ قال» نعم بل كلاهما حی «فقال افتبتغی الاجر من الله تعالی قال نعم، قال فارجع الی والدیك فاحسن محبتهما» (روایت مسلم از ابن عمر و بن العاص).

حضرت فرمودند آیا یكی از والدین تو زنده هستند. گفت بلی، بلكه هر دوی آنها زنده هستند. حضرت فرمود: آیا طالب پاداش الهی هستی گفت بلی، حضرت فرمود برگرد به پیش پدر و مادر و هر قدر می توانی در جلب محبت آنها تلاش كن.

15- روایت دیگر مسلم از عمرو بن عاص اینست كه حضرت فرمودند: (برگرد نزد پدر و مادرت و همانطوریكه ناراحتشان كردی باید بتوانی شادشان كنی).